Spørg enhver, der har deltaget i New York City Marathon, og du vil få det samme svar: Det er ultimativt. Spørg enhver, der har besøgt New York, og de vil sige: New York er ”second to none”.
Hos Marathon Travel Club indrømmer vi da også gerne, at selv om man ikke må gøre forskel på sine ”børn”, ja, så har NYCM en særlig plads i vores hjerter. Vi synes, at alle vores USA-løb: Boston, Chicago og Washington er i en klasse for sig selv, og vi holder meget af USA, men allermest af New York og New York City Marathon.
Hvert år den første weekend i november, er byen dedikeret til maratonløbet. Allerede dagen før er der reportager på TV, og om søndagen er der massiv dækning på TV både før, under og efter løbet. Endnu sjovere er det dog for løberne, at de heppes frem af 2 millioner entusiastiske og begejstrede tilskuere, som synes, at det bare er stort og mega sejt, at nogen løber 42 km. Nogle New York’ere tror såmænd, at maratonløbet – som alt andet i USA – også er større her, men der må vi skuffe dem. Godt 42 km eller 26 miles er distancen i hele verden, men oplevelsen er større.
Ruten er spærret totalt af for trafik, og det sætter unægtelig den sure dansker, der ikke kan køre ad den sædvanlige rute hen til bageren søndag morgen i sin bil, fordi nogle veje er afspærret på grund af et lokalt maratonløb, i et lidt andet perspektiv og fortæller noget om proportioner.
New Yorkerne, denne utrolige blandede flok af hvide, gule, røde, sorte og alt der imellem, er generelt utroligt udadvendte, venlige og imødekommende: Hello man, you can do it… Eller Smile, it is supposed to be fun…
Det oplever du også, når du er turist i byen. Står du med et bykort i hånden, kan du være sikker på at få spørgsmålet: Hey man, how can I help you?… Men apropos er byen utrolig nem at finde rundt i, både på gåben og med det velfungerende metronet – og er trætheden i benene lidt for udtalt, så kører der tusindvis af Yellow Cabs, og de er billige.
Billigt er i øvrigt nøgleordet for mange danske turister: Lave priser, en fornuftig dollarkurs og et astronomisk udvalg, der understreger begrebet SHOP TILL YOU DROP. Mange må investere i en ekstra kuffert for at få plads til de sko, støvler, jeans, elektronik og alt andet, der fristede til atter en hurtig bevægelse med VISAkortet.