Guide til lang flyvetur

Loading...



GODE RÅD TIL DEN LANGE FLYVETUR
Flere af de store og populære løb ligger langt fra Danmark, og det tager bare lang tid at komme dertil. Og mon ikke de fleste af os løbere tænker en del over, hvad flyveturen kommer til at betyde for vores ben? Vi giver dig derfor de bedste tips til, hvordan du som løber får den bedst tænkelige flyrejse. 

1) Tøj
Et ord: komfort. 
Vælg noget tøj, som du føler dig rigtig godt tilpas i, og som sidder løst. Samtidig anbefaler vi lag på lag metoden, da temperaturen i et fly varierer, og det kan synes skiftevis både varmt og koldt. Hav også altid gerne et sæt ekstra tøj med i håndbagagen, så du kan føle dig frisk, når du vågner. Og sørg for at tøjet passer til det pågældende lands klima, så du ikke ankommer til 30 graders varme i fleecejakke og uldsokker. 

2) Underholdning
Alfa omega på flyveturen er at få slappet godt af, og det er derfor en god idé at medbringe underholdning, som får dig til at slappe af. Det kan være bøger, blade, musik, serier eller film. Flyene tilbyder som regel også både film og serier, men det er altid godt at have lidt med selv. 

3) Bevæg dig
Det er absolut ikke godt for blodcirkulationen at sidde stille for længe ad gangen, så sørg for at bevæge dig. Lav et par yogaøvelser på sædet, vip med fødderne mens du sidder og gå gerne nogle ture i gangene. Vi kan også varmt anbefale knæbøjninger - og sørg så endelig for at have nogle behagelige sko med, da fødderne efter den lange flyvetur godt kan hæve en smule. 

4) Kompressionsstrømper
Kan være rigtig gode at bruge under flyvningen, da komprimeringen forhindrer hævede ben og forbedrer blodcirkulationen i benene. 

5) Drik vand
Det er kort sagt et must. Den tørre luft i flyet resulterer nemlig i at kroppen udtørrer, og jetlag bliver værre på længere flyvninger. Samtidig kan det være en god idé at undgå både koffein og alkohol. Koffein vil bestemt ikke hjælpe dig med at lukke øjnene under flyvningen mens alkohol dehydrerer kroppen. Så drik vand - masser af vand.  

6) Ørepropper
Hvis du gerne vil have en god lang lur uden forstyrrelser, er det en rigtig god idé at medbringe ørepropper. Folk der snakker, babyer der græder og urolige passagerer der går op og ned ad gangene, gør det svært at finde ro, så sørg for at pakke ørepropperne i håndbagagen. Dem bliver du glade for.

7) Søvnmaske og pude
En god idé er at medbringe en god nakkepude, så du slipper for at vågne op med en øm nakke efter en lur i halvvejs siddende stilling. En øjenmaske kan også være rigtig god, for selvom lyset slukkes, er det jo aldrig helt mørkt i flyet. 

8) Rejsetoilettaske
Sørg for at pakke en lille pose med produkter til flyveturen, der gør, at du føler dig frisk under flyvningen. Vi anbefaler tandpasta, tandbørste, deodorant, hånddesinfektionsmiddel, vådservietter, håndcreme og en god creme til ansigtet - også selvom det er noget du normalt ikke bruger. Luftfugtigheden om bord på flyet falder til under 20% (et typisk hjem ligger på omkring 30%) så vær opmærksom på, at din hud bliver meget tør. Men sørg for at følge væskereglerne. Du kan medbringe en eller flere beholdere, som hver må indeholde maksimalt 100 ml (1 dl) væske. Beholderne skal være pakket sammen i en 1-liters pose, som kan genlukkes. 

9) Maden 
Af en eller anden grund ændrer smagsløgene sig, når du er langt oppe over skyerne. Kombinationen af ekstrem lav luftfugtighed og lavt tryk reducerer dine smagsløgs sensitivitet, samtidig med at også din lugtesans reduceres. Og lad os bare være ærlige. Flymad er sjældent super spændende. Så vi anbefaler, at du medbringer lidt snacks og tørkost med hjemmefra. Enkelte selskaber tillader også at medbringe andet mad, men her skal du tjekke det pågældende flyselskab. 

10) Gør som du plejer
Sørg for at gøre de ting du plejer i løbet af en dag. Børst tænder, brug deodorant, skift undertøj, red håret. Det vil hjælpe dig med at dufte bedre, se bedre ud og ikke mindst føle dig langt mere normal, når du lander.